lördag 26 september 2009

Vad man betalar för

Åkte till Karlstad med tåget halv nio imorse. Hade köpte en andraklassbiljett och eftersom jag tycker det är skitfånigt att betala 43 kronor extra (per tur!) för att få en specifik plats, sket jag i det.

Vilket förstås har sina baksidor. Tåget var förstås skapligt fullt, så jag fick flytta på mig åtminstone tre gånger innan tåget började rulla. Men det kan man väl stå ut med.

Tåget börjar rulla. Lite barnskrik och allmänt pladder runtomkring en kan man väl stå ut med också. Men så hoppar det så småningom på ett gäng i medelåldern. Pratade och skrattade oavbrutet. I synnerhet en av dessa höll på att driva mig fullständigt vansinnig, eftersom han pratade högljutt och skrattade ännu högre, och både hans röst och hans garv var mer än jag tålde. Så när man närmade sig Gnesta bestämde jag mig för att låtsas att det var mitt stopp och började gå framåt i tåget (som om jag skulle gå av).

Tanken var förstås att jag skulle sätta mig i nästa vagn, men väl där inser jag att det är första-klassvagnen. Första klass har jag ju inte betalat för, så jag väntar med att gå in i vagnen tills tåget stannat i Gnesta och la' se'n till en konstpaus för att ge tid åt mig själv att "gå på tåget i Gnesta" och går se'n in i första klass och sätter mig på första, bästa singelplats.

Och njuuuter!
Fy helvete vad tyst och lugnt det var i jämförelse! Det är ungefär som om man suttit med ett störande larm i bakgrunden i en timme och det se'n plötsligt blir knäpptyst. HELT UNDERBART!

Jag fick då helt klart för mig varför man kan betala 120 kronor extra för första klass, trots biljetten redan ligger på 350 kronor enkel resa. Inte nog med att man slipper betala de 43 kronorna för att slippa röra på arslet när man väl har planterat det i sitsen. Inte bara för att man får lite mer benutrymme och marginellt bredare sittplats. (Och på X2000 får du i och för sig också internet ombord gratis i priset, något som kostar hutlöst mycket per timme.)

Men det man betalar för är tystnaden!


Se'n var det ju det där med kontrollanterna...
Men första damen (ja, eller tjejen eller nå't, för hon var rätt ung) tittade på min SMS-biljett, kollade leget så att det stämde, och gick se'n till nästa. Efter Hallsberg kommer nästa konduktör och kolla alla biljetter en gång till, men inte heller han kommenterade att jag inte hörde hemma i första klass.

Fast de kanske förstod det jag kom fram till: det blir nog fan första klass i fortsättningen. Dyrare, jovisst, vanligen över 100 kronor extra, men är man ute i god tid händer det faktiskt att det blir i stort sett samma pris. Jag har förvisso åkt första klass några gånger tidigare, men det var först idag som jag insåg att jag nog ska göra det till en vana.


För man ska ju inte lita på att medelålders herrar och tanter ska kunna hålla tonen nere och uppföra sig civilicerat mot sina medtrafikanter.



Glöm inte:
FOLK ÄR IDIOTER.

Inga kommentarer: