onsdag 30 september 2009

Dyra vanor?

Jag säger inget om huruvida det var mörkt ute imorse, men när jag stod och väntade på bussen och tog en titt mot skyn såg jag Karlavagnen tydligt utmärkt mot en nästan svart bakgrund. Då kändes det som om det logiska hade varit att ligga kvar i sängen och sova, i synnerhet när det är klart mycket varmare än 5 plusgrader under mitt stora mjuka täcke.


I måndags tog jag en tur till Systemet.. En stund senare lämnade jag detsamma närmare 1000 kronor fattigare och ungefär 9 kilo tyngre. Nu brukar jag inte spendera så mycket på systemet, men när man går därifrån efter att ha spenderat såpass många hundralappar får man sig ändå en tankeställare över hur mycket onödiga pengar man gör av med egentligen. Visst, en flaska sprit är ju inget jag kommer göra av med de närmaste veckorna, för att ens säga månaderna, men det är fortfarande klart dyrare än alternativa drycker.

Men man kan ju fundera över hur mycket pengar man slänger ut på alkohol på ett år, och se'n jämföra med andra utgifter man har som man har en förmåga att klaga över att det är så dyrt. Vad slänger man ut på filmer? Bio? Elräkningar? Troligen klart mindre i snitt. Men alkholkostnaderna kommer inte i en klumpsumma med räkningarna i slutet av månaden. Skulle de göra det skulle man nog reagera på ett annat sätt, även om det i mitt fall antagligen inte skulle bli mer än vad jag betalar för bredbandet hemma.

Tror jag...?


Nej, nu har jag svamlat mer än tillräckligt (som vanligt) så det få vara nog för den här gången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad mycket det händer här...

ManEater sa...

Du och jag verkar blogga ungefär lika mkt.. ska vi bilda klubb? =)