torsdag 17 september 2009

De fyra årstiderna

Okej, det var mitt eget fel. Jag skulle inte ha sagt nå't, naturligtvist inte! Om jag säger att jag har som morgontradition att stänga takfönstret på bussen är det klart att fönstren hålls stängda. Om jag se'n nämner att fönstren faktiskt var stängda är det klart att de återigen är öppna. Om jag dessutom nämner att jag tänker ta på mig ett vinterplagg är det ju som att be dem om öppna takfönster och öppna dörrar på tunnelbanan.

Men nu är det vinter. Inte så mycket vinter att man stänger ute kylan, men likväl vinter. Det är mörkt och kallt på morgonen, och imorse drog jag på mig vinterrocken med "tillhörande" halsduk.

Vinter.

Som om vi hade mycket till sommar. Men vad gör man?

Kanske något för broschyren om Sverige för utlänningar:
(ett utdrag)
"Välkommen till Sverige och våra fyra årstider: Halvvinter (eftersom vi inte får nå'n snö), sen-vinter, nästan-sommar (en vecka eller två) och för-vinter. Regnperioder kan förväntas vid eventuellt varmt väder under nästan-sommar, garanteras på midsommar (oavsett temperatur) samt efter eventuellt snöfall. Under för-vintern bör du inte lämna hotellet utan ett ordentligt paraply, gärna ett som tål lite vind, då regn under för-vintern gärna kombineras med blåsigt väder."

Inga kommentarer: