torsdag 13 augusti 2009

Vertically challanged..

Lite lustigt hur folk (min kära mor var på besök igår) tycker att deras åsikter om hur jag möblerar mitt vardagsrum borde har mer inflytande än mitt eget tycke. Jag har förvisso placerat TVn framför ett fönster, men med tillräckligt mycket plats emellan för att ändå få in ljus i lägenheten. Alternativet hade varit att vända alltihop 180 grader, men då skulle TVn sticka ut i öppningen in till vardagsrummet.

"Men du kan ju ställa TVn i hörnet.."
Ehh, nej, jag har möblerat det efter vad som blir bra för ett surroundsystem och en TV. Skulle jag placera TVn i ett hörn kommer det sluta med att jag sitter typ två meter framför TVn för att högtalarna ska hamna rätt, och att sitta två meter framför en 46-tums TV blir inte bra.

"Men du kan ju ställa TVn längs den långsidan..."
Nej, återigen skulle det bli för nära till TVn för att få plats med bakhögtalarna och dessutom skulle soffan skulle hamna mitt i vägen till mitt sovrum.

"Men måste du sitta framför TVn då? Kan du inte sitta lite [90 grader!] snett?"
Ehehe, nej. Nej.

Helt ärligt, om jag känner att jag vill möblera för hemmabio framför vad andra (som bara hälsar på nå'ra gånger per år i alla fall) anser är "rätt", så gör jag väl det. Jag menar, vad gör man i ett vardagsrum? Ser på film, lyssnar på musik och läser. Nå'n gång om året kanske man har gäster och bjuder på fika (typ födelsedag). I de första två fallen är högtalarplacering av intresse, i det andra fallet inkluderar det även i väldigt stor grad placering av TVn. I det tredje är det skit samma med allting, så länge man har ljus nog att läsa (och som sagt, min placering av TVn framför ett av fönstren släpper ändå in tillräckligt mycket ljus då den står en god bit ut från detta). Se'n har man då det fjärde fallet, men med tanke på hur ofta det händer, känns det inte som om möblemanget borde ordnas efter det i första hand.

(Nu låter jag som en total hemmabionörd, men det är jag egentligen inte. Jag är bara praktisk och möblerar logiskt efter hur jag använder vardagsrummet.)

Nog om den biten. (Redan onödigt mycket pladder, jag vet.)



Läste lite i The Accidental Sorcerer igår och skrattade gott åt beskrivningen av en av personerna i den:

"Vertically challanged, horizontally over-compensated, ..."

Klart diplomatiskt sätt att säga "kort och tjock"! :D

3 kommentarer:

Johanna sa...

Haha, mammor vill ju bara ens bästa och dom får "klaga" på allt dom vill, det är deras rätt :) Sen om man tar deras råd eller inte det är en annan sak.
Jo, jag hade faktiskt på "känn" att mobilen snart skulle kollapsa...

Johanna sa...

Som alla sagt så ska man tydligen inte pilla på mobilen på fyllan, även om det nu inte hade nåt med det att göra :) För jag kunde bara inte sova när jag kom hem vid 3 på natten och tänkte kolla lite bilder i mobilen, då hänger den sig och det går varken att stänga av den eller nåt. Så då tog jag ut batteriet och när jag satte på den så blev skärmen vit och det var allt. Slut. :)

ManEater sa...

Vet inte mammor alltid bäst? :p
Har din sommar vart till belåtenhet?