onsdag 29 juli 2009

Böcker och frisbeegolf och en tur till Skåne

Så vad har hänt den senaste tiden?
Har spenderat fyra dagar i Skåne där jag hälsade på en kompis i Landskrona. Var jättetrevligt! Hon hade två urmysiga hundar och en fin liten katt. Har inte varit där förut, men det kändes skönt att komma bort från Stockholm så man kunde känna att man verkligen hade lite semester, trots att Englands-resan inte blev av.


Fredagen den 17:e såg jag Harry Potter and the Half-blood Prince. Vad jag tyckte om filmen kan ni läsa på http://merlintyckertill.blogspot.com/

Det känns som om större delen av min fritid de senaste veckorna har gått åt till böcker och frisbeegolf. Har läst ut en duologi (ja, jag tror att det är ett ord på svenska också, och är det inte det gör det detsamma, för jag tänker använda det ändå) av Karen Miller, och nu för en liten stund se'n läste jag ut The Merlin Conspiracy.

Något att rekommendera?
The Innocent Mage och The Awakened Mage (som utgjorde duologin av Miller) kan absolut rekommenderas, men det var inte det bästa jag läst inom fantasy. (The Black Magician-trilogin av Trudi Canavan är klart bättre, till exempel.) Men som sagt, inte alls illa.

The Merlin Conspiracy däremot var skitskum och lite mer likt en saga än en vanlig fantasy-roman. Den började väl rätt okej, men blev se'n bara... ja skum. Påminner lite om hur drömmar kan vara och känns ungefär lika rörig som Alice i underlandet (i alla fall som jag minns filmen). Parallella världar, mysko komplikationer och konstiga människor och en del magiska varelser. Dessutom började jag efter ett tag störa mig på att meningarna var jättekorta, och många gånger kändes berättarstilen lite som om en 12-åring skulle ha skrivit boken (fast på korrekt engelska).

Nej, jag är glad att den var rätt kort (bara 460 sidor lite drygt och relativt stort radavstånd och text för att vara en pocket).

Nu tänkte jag nog dra mig tillbaka för idag. Kommer antagligen ha träningsvärk efter tre 18-hålsrundor frisbeegolf på Järvas bana tillsammans med min bror.

Inga kommentarer: