fredag 3 juli 2009

Höjden av ineffektivitet?

Funderar på om man borde utbilda sig till vägarbetare. Inte för att jag har några intentioner att jobba med vägarbeten, men för att försöka hitta någon form av acceptans till den extrema ineffektiviteten man ser vid vägarbeten.

Ett par exempel:
Här utanför jobbet har de grävt bort en tidigare parkering med syftet att de ska bredda vägen, vad jag förstått. Parkeringen försvann rätt fort och ersattes med grusliknande beläggning. Så småningom kom de och grävde en tio meter lång och 3-4 meter bred grop och spärrar även av så att man omöjligen kan parkera framför gropen. Någon eller några veckor senare dumpar man lite betongblock med järnstänger i gropen. Sedan låter man det stå så, och inte en arbetare syns till på några veckor. Järnstängerna hinner få en fin och jämn rostbeläggning och se'n ser man nå'n gång ibland till nå'n som gräver lite, flyttare lite sand, men det händer inget mer.

Så man kommer hit, demolerar parkeringsplatsen, gräver en fet djävla grop, och se'n lämnar man skiten. Låter bra det här... (Nu ser jag visserligen, bara därför, att det åker lite lastbilar och en grävmaskin utanför, men jag kan inte se att de gör något alls... och nu försvann de igen.)


Ett annat exempel är Lidingöbron. Förra sommaren höll de två-tre av de sex körfälten avspärrade för reparation. Varje gång jag passerade, oavsett om det var morgon eller kväll, såg jag inte skymten av någon arbetare. Överhuvudtaget gick det hela extremt långsamt, och jag såg i stort sett ingen förändring från dag till dag eller ens vecka till vecka.

Men till slut fick de klart skiten, ny fin asfalt och så vidare.
I år är det samma sak igen. Jag vet inte vad de gör, men jag är övertygad om att åtminstone påfarten till Lidingöbron fixades redan förra året, och den är nu demolerad på nytt. Och återigen - jag har inte sett en enda arbetare där vare sig det är tidig morgon (typ halv sex på väg till jobbet), mitt på da'n (på väg in till sta'n en ledig dag) eller på kvällen (på väg hem från sta'n eller jobbet).

Och det händer ingenting!!

Vad fan sysslar de med?

Blir helt galen på att de bara spärrar av hälften av en bro och se'n skiter i det.


Enligt min åsikt (som alltså inte kan hävda att den har någon yrkestubildad bakgrund inom ämnet) är att gatuarbetare är den mest ineffektiva typen av arbetare i världen. Till och med jag (som läser böcker eller ser hela animeserier på Youtube på jobbet) känner att jag är mer effektiv.

Kanske borde ha en utbildning som krävs för gatuarbete, så att jag får svar på vad det är som pågår här...

Inga kommentarer: