tisdag 2 juni 2009

Orka bry sig!

Återigen en natt med flera uppvaknanden, men somnade om varje gång i alla fall. När det se'n var dags att stiga upp (klockan stod på 04:20) kände jag mig inte alls särskilt bra (läs: frisk). Utöver gårdagens snuva kände jag mig febrig, så jag ringde arbetsledningen vid fem för att meddela dem att jag var sjuk, men eftersom jag själv insåg att det skulle skapa stora problem om jag inte kom i början av da'n i alla fall, förklarade jag att jag skulle vara på plats till klockan sex och se'n vänta på avlösning så snart som möjligt. (Nå'nstans kände jag väl på mig att den skulle dröja, om ens infinna sig alls, men mitt samvete tillät mig inte att lämna jobbet på två av normalt fyra personer på jobbet, så jag åkte iväg.)

Ja, min manliga intuition slog naturligtvis inte fel. Hade rätt i både det faktum att jag nog inte borde jobbat som jag kände mig (även om snuvan var klart bättre idag än igår) och i det faktum att avlösning dröjde. Normalt sett jobbar jag 6-18, nu blev det 6-16:30.. Aja, jag dog inte idag heller.


Dagens fundering:
Vad beror den här kändishysterin på?
Dels försöker folk bli kända på det mest sjuka sett ("kolla, jag är nörd och har noll koll på min kropp, jag kan vara med och spela i fotboll på TV och göra bort mig" eller "kolla vad äcklig jag är - jag får väl va' med på TV?" eller "jag är en fullständig bitch - låt mig få bli känd för det" och så vidare). Men se'n har vi ju också alla som läser om dessa miffon och följer deras liv. "Men gud, har de där två ett hemligt förhållande!" Eller: "Ointressant kändis nummer ett har gjort slut med ointressant kändis nummer två - WOW FÖRSTASIDESNYHET!!" Vafan, har man inget eget liv att bry sig om? Det är väl en sak om man känner personen i fråga såpass väl att man har orsak att följa vad som händer i dennes liv, men när det är en person man aldrig har träffat eller kommunicerat med och aldrig någonsing kommer träffa eller kommunicera med, varför bry sig om vem personen är ihop med, eller vad de gjorde på den heta hotellnatten tillsammans?

Utöver dem har vi alla sorgliga kändisar som börja känna sig lite för lite kända, så de måste starta nå'n jäkla dokusåpa för att kunna göra sig själva mer aktuella igen och samtidigt locka fram en massa andra idioter som vill bli kända för att de är de inte kan sjunga, för att de är vidriga på alla sätt och vis, för att de är totalt oallmänbildade, för att de är fullständiga nördar eller för att de är så oerhört alldagliga att man kan bli känd ändå.

Behöver jag nämna att jag aldrig skulle köpa en Se&Hör, Hänt i veckan eller sätta mig och titta på en dokusåpa (i alla fall inte utan någon jag håller mycket av och som absolut tycker att man borde se det).


Nej, nu har jag varit synisk nog för idag. Ha're bra!

Ps. Har lagt till ett Youtube-klipp i slutet på bloggen. Den delen kommer uppdateras lite då och då när jag hittar någonting nytt, eller om jag helt enkelt skulle tröttna på det aktuella klippet.. Har tankar på att ha en liten historik med länkar till tidigare klipp, men det visar sig. Den som lever får se.

Inga kommentarer: