onsdag 17 juni 2009

90-årsfirande

Kom hem från Karlstad i fredags och dagen därpå trängde jag in mig i pappas lilla bil tillsammans med mina två bröder, en av dessas bättre hälft samt en liten hund. Det bar 10 mil norrut till min käre farfars landställe för att fira att han fyller 90 år (vilket han gör idag, för övrigt).

På plats för att fira var mina tre fastrar, vilket betydde att alla farfars barn var samlade. Där var också alla mina sju kusiner från pappas sida, vilket betydde att samtliga barnbarn var samlade, och utöver dessa fem barn, det vill säga alla farfars barnbarnsbarn utom två. Sammanlagt blev vi 43 personer och tre hundar.

Regnet upphörde sällan mer än en halvminut i taget, men det blev trots det en riktigt trevlig tillställning och jag lärde känna några av mina kusinbarn som jag inte träffat många år. (Bland annat var ett en sexåring som jag bara hade träffat när han var nyfödd, och en flicka som snart fyller sex år som jag inte hade träffat alls.)


Men det var jättekul att träffa allihop igen. Vissa av dem kände jag knappt igen, andra hade knappt ändrats alls. Jag råkade visa mina färdigheter i att prata som Kalle Anka, vilket resulterade i att jag hade de båda sexåringarna på mig resten av kvällen och halva da'n därpå, men det var bara roligt.

Jag och två urmysiga busungar.
(Kanske en halvtimme efter att ha träffats för första gången.)

Önskar man kunde träffa släkten oftare - släkten på pappas sida är jättemysig att vara med. (Inget ont om den på min mammas sida, men den den kan bara inte mäta sig med pappas sida vare sig i storlek eller i hur trevligt man har i deras sällskap.)

På sönda'n var det hursomhelst hemgång, och på månda'n blev det lite alkohol-inköp inför midsommar, en sväng till SF-Bokhandeln för att köpa en bok, och jag hann också få tag på ett par nya skor (mina gamla köpte jag i USA för 15 dollar för tio år se'n - klart prisvärda skor, men de har nog gått klart sina mil vid det här laget).


Igår åkte jag ut till Grinda tillsammans med två kompisar. Mellan oss hade vi antagligen ett halft ton packning (inklusive mat för resten av veckan både för oss och de som skulle tillkomma), men vi fick ut det i alla fall. Eftersom jag ska jobba imorgon (dock bara 5½ timme, men i alla fall) åkte jag hem med sista båten idag och åker se'n ut imorgon igen för att fira midsommar med vänner och bekanta. (Finns ingen bättre midsommar än den som firas på Grinda, bara så ni vet!)

Nåja, nu tänkte jag slänga i mig lite mat och gå och lägga mig. Ska upp tidigt imorgon för att jobba.


Trevlig midsommar!

1 kommentar:

♥Johanna♥ sa...

haha, ja bra fråga. Du kan väl plocka blommor och lägga under huvudkudden du med!

Glad midsommar! :)