måndag 1 juni 2009

Ny layout..

Dagen i kort: Snorig.
Hade lite halvsvårt att somna igår kväll beroende på att jag vaknade till av irriterande nysningar varje gång jag var på väg att somna, och vaknade dessutom flera gånger under natten med minne av abstrakta drömmar. Senaste gången lagom till att väckarklockan ringde nå'n minut senare, så det var ju bara att gå upp. Förkylningen har sedan sett till att vara konstant närvarande och inte låtit min stackars näsa få vara ifred många minuter - jag har droppat som en trasig vattenkran hela da'n.

Men det hindrade mig inte från att försöka komma fram till hur jag skulle göra för att piffa upp bloggen lite. Eftersom jag inte hade någon som helst koll på hur man ens använder en bild som bakgrund, har jag varit inne på andra sidor och letat i källkoder tills jag hittade något som tycktes ha något med bakgrundsbilder att göra. Fick dessutom klart för mig hur man får den att ligga still även när man scrollar ner på sidan (vilket jag hade som ett krav med tanke på bilden jag tänkte använda).

Det var den lättare biten, men se'n hade jag lite tankar på att försöka få rutorna med text att bli halvtransparenta, och det tog desto mer läsning på sidor där jag inte fattade mer än det som var mest basic. Att det se'n verkade vara lite olika typer av kodningsspråk på sidan jag letade på och på den jag skulle använda skiten på, gjorde ju inte saken bättre. Till slut ansåg jag ändå att jag hade tillräckligt med information för att kunna göra ett försök när jag väl kom hem (hade inte tillgång till schackbilden på jobbet).

Så när jag efter tolv timmars arbete pallrade mig hem var jag nyfiken på hur det skulle bli.

Ja, inte som det var tänkt i alla fall!
Men skam den som ger sig. Läste lite här, provade lite där, chansade lite här, testade lite där, klippte och klistrade, gjorde om, provade lite annat, och till slut så fick jag ett resultat som nästan var det jag var ute efter.

Nästan.
Bilden jag slängde upp på Photobucket var för liten, och det tog mig åtskilliga försök fram och tillbaka innan jag insåg att det förstås var Photobucket själva som dragit ner storleken. Då behövde man en annan sida att slänga upp den på. Provade picassa (tror jag det var). Visst, där kunde man zooma in den så att den blev större, men inte länka till den, så det var ju också kört. Att ladda upp den på Blogger.com verkade inte vara ett alternativ. Ah! Jag har ju tillgång till upp till fem hemsidor på Comhem! Loggade in på mina sidor och skaffade en.

"Information skickas med post och böra vara dig tillhanda inom två arbetsdagar."

Vänta på att få hem informationen på posten? Glöm det! När jag skickade efter en email-adress tog det över en vecka och inte deras "två dagar". Men strax innan jag gav upp och ringde en kompis och frågade om hjälp hittade jag en plats att få upp bilden i fullformat, och det var dags att spara den nya layouten.

Men jag har fått kompromissa lite - bilder och text har också blivit halvtransparenta, och bilden stämplades med en adress till sidan jag la' upp den på, men det får vara så tills vidare. Nu är den helsvarta bakgrunden borta och har fått lite mer färg i form av bilden jag tog hösten 2005.

Kan förresten tillägga att bilden är i upplösningen 1600x1200 pixlar, så har ni lägre upplösning på skärmen lär den bli lite beskuren. Skulle också, apropå bilden, vilja påpeka att den i övrigt är 100% oredigerad, förutom mitt namn, den fula stämpeln som Pyzam spikade fast och att den är beskuren från sin ursprunliga storlek. (Ja, jag är nöjd med den, så jag skryter lite...)


Nu tänkte jag äta min pizza innan den blir kall, och se'n blir det sängen; ska upp halv fem imorgon också. (Vad skönt det är att jobba tolv timmar när man får gå upp så tidigt och se morgonsolen...) -.-

(Ja, jag vet att jag skriver för mycket, men det är min blogg, så jag gör som jag vill.)


Dagens fundering:
Varför är folk så förbannat intresserade av att bli kända för att de är dumma i huv'et?

*suck* Folk är idioter.

Inga kommentarer: