fredag 4 december 2009

Våga vägra kändishysteri

Jag har nämnt det förut, jag vet, men det är fan värt att nämnas igen. (Tänkte nu närmast inte på det faktum att folk är idioter, men det ligger med nå'nstans ändå.)

Nej, det var återigen kändishysterin jag störde mig på. Ni som läser Metro eller vilken annan tidning som helst (Kalle Anka & C:O kanske undantaget) har säkert hört om skvallret med Tiger Woods som påstås ha varit otrogen och bla bla... Så varför tar jag upp så'nt här skvaller? Jo, för att visa hur förbannat dumt det är!

För att ta uppgifterna kortfattat från dagens Metro (som mer och mer börjar likna skvallerblaskor som Expressen och Aftonbladet, som i sin tur börjar likna Se&Hör och liknande skit som folk köper).

25 november publicerar The National Enquirerer obekräftade uppgifter att Tiger Woods skulle haft en affär med Rachel Uchitel. OBEKRÄFTADE uppgifter. (Varför man skulle hänga ut någon annans privatliv kan jag omöjligen begripa, och har man då inte ens fakta ska man verkligen inte lägga sig i, i min mening.)

27 november krockar Woods med en brandpost och ett träd. Hans fru ska enligt honom själv varit där för att hjälpa honom ut, inte jagat honom med en golfklubba, men vad han själv påstår skiter ju pressen i. Det påstås också (återigen av utomstående källor) att kraschen föregicks av ett stort bråk på grund av den påstådda otroheten. (Så om det nu var så att han faktiskt inte hade varit otrogen och bråket i fråga var riktigt, har tidningen just orsakat en krock av en bil för en halv miljon och skapat osämja i familjen.)

29 november: Rachekl Uchitel förnekar bestämt affären med Woods. (Alltså borde det vara klart där, eller?)

2 december: Servitrisen Jaimee Grubbs [som får för sig att man kan bli känd på skvaller] säger att hon haft ett förhållande med golfaren och publicerar ett meddelande, som påstås vara från Tiger Woods, från sitt mobilsvar och säger också att de skulle ha träffats för att ha sex minst 20 gånger.

Kort därpå påstås det också att Woods haft ihop det med Kalika Moquin (klubbchef i Las Vegas). Dagen därpå förnekar hon affären till USmagazine.com, men "trovärdiga källor insisterar på at hon mörkar". (Med andra ord så vill folk skapa besvär för andra.)

Tiger Woods har på sin hemsida den 2 december skrivit ett meddelande där han säger "Jag har svikit min familj och ångrar de här överträdelserna av hela mitt hjärta" men det framgår ingenstans vad han skulle ha gjort. Metro tar också med att Woods på hemsidan säger att han ska sträva efter att bli en bättre person och den make och pappa hans familj förtjänar.


Vad jag tycker är lite intressant efter är vad de inte tar med av hans uttalande (2 december) på hemsidan. Hans uttalande om kraschen kan ni läsa om här (29 november). Låt oss citera lite.

29 november:
"This is a private matter and I want to keep it that way.
Although I understand there is curiosity, the many false,
unfounded and malicious rumors that are currently circulating
about my family and me are irresponsible."

2 december:
"Although I am a well-known person and have made my career
as a professional athlete, I have been dismayed to realize the full
extent of what tabloid scrutiny really means. For the last week,
my family and I have been hounded to expose intimate details
of our personal lives."

"Personal sins should not require press releases and problems
within a family shouldn't have to mean public confessions."

"But no matter how intense curiosity about public figures can be,
there is an important and deep principle at stake which is the
right to some simple, human measure of privacy. I realize there
are some who don't share my view on that."

Nej, det skulle ju kännas djävligt dumt för en tidning som skvallrar om någons privatliv att se'n ta med att han tycker att man ska ge fan i att lägga sig i det som är hans privatliv.


Visst vore det fan så mycket trevligare om privatpersoner kunde totaldissa allt djävla skvaller som tas med, och bojkotta tidningar som bara bygger på den skiten. Vad sägs om att visa lite respekt för folks privatliv. Hur skulle du känna dig om du hängdes ut i pressen över hela världen när det handlade om något som bara angick dig och din familj?

Tänk ett steg längre.


Folk är idioter...

2 kommentarer:

Matilda sa...

Det är kul att du själv är så väl påläst, när du förespråkar motsatsen^^

-har tänkt ett steg längre, nöjd nu?

Merlin sa...

Jag brukar normalt sett inte kommentera i mina egna inlägg, men får väl göra ett undantag.

När jag bodde hemma såg jag en hel del på golf, och Tiger Woods var den man oftast hejade på. På väg till jobbet hittade jag Metro från både 3:e och 4:e december och läste dem på jobbet. I båda stod han med, och efter att ha läst rubrikerna tyckte jag att ämnet kunde tas upp i en blogg.

Så jag läste igenom dessa och gick även in på Tiger Woods hemsida för att få originaluttalandet. Att skriva utan att ha lite bakgrund känns nämligen ganska dumt.

Så därför blev jag påläst i det här fallet. :)