tisdag 15 december 2009

Erfarenheter och iaktagelser

"Erfarenhet är det som gör att du känner
igen ett misstag när du gör det på nytt."
Ett av mina favoritcitat, men jag minns inte vem som sa det. Oavsett passar det ganska bra in på min morgon. Jag hade nämligen lite tid över, och tänkte att jag kunde utnyttja den till att kolla en sak på datorn. Skulle ju inte ta så lång tid, så...

Alarmet går igång 5:00. (Redan? Jaja, det finns gott om tid kvar.)
Snoozeen påminner igen 5:08. (Oj då, dags att stänga av datorn och göra sig klar... ... snart.)
Strax därpå tar jag en titt på klockan på datorn. Opz, 5:15. Då blir det bråttom igen.

Stänger ner datorn, släcker lampan i rummet. Väskan är redan packad, håret ligger redan i något som med lite god vilja skulle kunna liknas vid en frisyr. Borsta tänderna - jodå, det ska man väl hinna med... lite grann. Skor? Tar en titt på, inte vinterskorna, utan höst- och vårskorna som jag inte använt under hösten... Och tar på mig sommarskorna. Slänger på mig jackan - vet att nycklar och plånbok ligger i den, så det behöver jag inte kolla. Upp med hissen och låser dörren samtidigt. Ha, 5:17 - en hel minut bättre än igår! Opz, klart mycker mer snö ute idag. Skulle kanske tagit andra skor. Skyndar bort till bussen och hinner med lite mariginal.

Tur att man inte behövde stressa idag heller.



Intressant iakttagelse:
Visste ni att när snö smälter så blir det till vatten? Jo, jag lovar! Så när man går runt med lågskor i snön, och skorna är klart varmare än 0 grader enligt herr Celcius, så är risken rätt stor att man blir blöt om fötterna. Kan vara nå't att tänka på...

Nog för mig.

Inga kommentarer: