måndag 2 november 2009

Sömn vs vila

Visst är det underbart när man kommer i säng i vettig tid och får sova hela natten så att man känner sig utvilad på morgonen? Helt underbart!

Fast så blev det ju inte för min del, i och för sig.
Jag kom i säng vid nio på kvällen (vilket nästan är lite sent om man ska upp klockan fyra, men det är i alla fall vettig tid). Men sova hela natten, det fick jag ju inte. Vaknade vid elva och låg se'n vaken. Jag tror att jag eventuellt somnade om (var väl halvvägs mellan sömn och vaken, så är inte helt säker) men var i alla fall vaken igen vid tolv.

Se'n låg jag vaken i åtminstone två timmar. Jag tror att jag sov lite efter det, men återigen var det nog något mellanting mellan dröm och mitt eget funderande på hur jag ska komma vidare i min bok som jag inte editerat på... ja, väldigt länge helt enkelt (säkert över ett år).

När klockan ringde klockan fyra var jag redan halvvaken, så det gick ju något lättare att komma upp i alla fall. Så något gott fick man i alla fall ut av det hela.


Men under mina vakna stunder funderade jag lite på det där.. Jag låg mestadels och tänkte igenom hur jag ska formulera vissa händelser i handlingen, vilket kändes ganska likt ett drömlikt tillstånd (på så vis att jag inte tänkte på att jag låg i min säng, utan "befann mig" i en helt annan handling). Så jag funderade över vad det är för skillnad mot att halvt medvetet ligga och tänka mot att drömma. Jag menar, hjärnan arbetar ju i båda fallen. Jag ligger antagligen ungefär lika stilla, så kroppen borde ju få lika mycket vila oavsett.

Visst, djupsömnen då man inte drömmer kan jag förstå ge mer vila, men när man drömmer sysslar väl hjärnan med ungefär samma sak som när man ligger och tänker i vaket tillstånd (eller halvvaket tillstånd, i alla fall).


Nåväl.. Natten resulterade i alla fall i att jag fick lite idéer som jag tänkte få ner i text. Tror att jag bland annat skulle kunna lösa en del av en något krystat berättad del genom att lägga in en prolog och se'n slippa få den förklaringen genom dialog i berättelsen. Får se hur det blir.

Nej, nog för den här gången.

Inga kommentarer: