torsdag 29 oktober 2009

Svininfluensan vs hypokondriker och rykten

Satt på tunnelbanan hem igår och lyssnade på en konversation mellan några ungdomar (högstadiet?). En av killarna såg riktigt risig ut, typ som man gör när man är ordentligt förkyld. Diskussionen gick nå't i stil med följande (om än i något förkortad version här):

Kille #1: Jag har fan svininfluensa.
Tjej #1 (flickvän?): Neeeej, de' ha'ru inte. Asså, har man svininfluensa kan man inte ens gå!
Tjej #2: Jag kunde gå när jag hade det.
Tjej #1: Du har inte haft svininfluensan.
Tjej #2: Jo, jah svär, det var det, men jah va' ute och gick efter typ 4 da'r..
--- [kortare diskussion om det] ---
--- Tjej #1 håller fram handen framför den lidande killen. ---
Tjej #1: Se'ru min hand?
--- Killen nickar yyyyyyytterst ömkligt ---
Tjej #1: Då e're inte svininfluensa. Asså, man kan inte ens se om man har svininfluensan.
Tjej #2: Haha, jo det kan man. Ja' kunde se.
Tjej #1: Du har inte haft svininfluensan. Jah svär, man kan inte gå, man kan inte ens se om man har svininfluensan.
--- [diskussionen fortsätter] ---

Visst, jag kan inte svära på att han inte hade svininfluensa, men personligen är jag tveksam till om han ens hade vanlig influensa; det var antagligen bara en rejäl förkylning, men rädslan för att bli grisig gör att folk känner efter och inser hur otrooooligt synd det är om dem, och att det nog är jättesjuka. Fan, skärp er! Har man en ordentligt förkylning mår man skitpiss. Frågan är om det ens var en rejäl förkylning i det här fallet, för även en lättare förkylning kan med lite hypokondri förvandlas till en ordentlig förkylning, och därefter trappas upp till influensa och då är man ju typ uppe på svininfluensa på en gång.

Men det roliga var inte bara hur otroooooligt synd det var om killen i fråga, utan hur rykten går fram och tillbaka. Tjej #2 har säkert inte heller haft svinis, utan bara en rejäl förkylning, men återigen, med lite hypokondri och rädsla kommer man långt. Fan, man kan ju känna sig lite sjuk bara av att sitta i samma tunnelbanevagn som en som tror sig ha svininfluensa, känna efter och "jo, känner jag mig inte lite konstig i magen, har kanske lite feber också - jag känner mig lite frusen".

Folk är idioter.



On another note:
Bussen imorse var jättevarm som vanligt, men det var nog tack vare att det ena takfönstret var öppet (jag drog igen det). Och tunnelbanan var också jättevarm där den stod ute i blåsten på Ropsten, eftersom alla dörrarna var öppna (utom in till tunnelbaneföraren, förstås). Det komiska är att när dörrarna se'n stängdes, och vi började rulla, gick elementen på högvarv för att desperat försöka kompensera det hela.

Men va' fan, det är ju plusgrader fortfarande! (Tror jag)
Och se'n när det inte längre är det kommer väl SL börja titta på Fahrenheit-termometern och konstatera att, jodå, det är fortfarande plusgrader. Och se'n när det blir minusgrader enligt herr Fahrenheit också (omkring 18 minusgrader enligt Celcius-termometern), plockar de väl fram sin Kelvin-termometer och utmanar de fysiska lagarna att gå ner under 0 grader (dvs 273,15 grader minus enligt herr Celcius då alla atomer stannar och vi har nått den absoluta nollpunkten).


Återigen: Folk är idioter!

Inga kommentarer: